We leren allemaal anders
Al vele jaren leiden wij kindercoaches en onderwijsprofessionals op in de Kernvisie methode. We bieden hen handvatten om kinderen met leerproblemen (waaronder dyslexie en dyscalculie) anders te laten leren en daarin veel resultaten te realiseren. Deze opleiding is voor de professional in het onderwijs en de jeugdzorg.
Regelmatig kregen wij de vraag, of je als ouder ook deel mag nemen. Om deze reden hebben we een aantal jaar een oudercursus in ons aanbod gehad.
Maar ondanks dat ouders worden uitgerust met zowel didactisch als sociaal-emotionele tools om hun kind(eren) te begeleiden lopen ze vrijwel allemaal tegen hetzelfde obstakel aan.
Het is lastig om je eigen kind in actie te krijgen.
De relatie tussen ouder en kind is een andere dan die tussen een coach en kind. De uitdrukking ‘vreemde ogen dwingen’ is hier van toepassing, want de invloed van vreemden is inderdaad dikwijls groter op een kind dan die van de ouders. Wat een coach aandraagt wordt eerder voor waar aangenomen dan wanneer je vader of moeder dat doet.
Hoewel de intentie van ouders die de cursus volgen goed is, kunnen wij de kwaliteit van het beoogde resultaat (een kind wat weer mee kan komen op school en weer met plezier naar school gaat) niet waarborgen. Ouders zijn daarin afhankelijk van de medewerking van hun kind.
Dit heeft ons doen besluiten om de oudercursus uit ons aanbod te halen.
Ons advies is om je kind te laten coachen door een Kernvisiecoach voor een zo groot mogelijk effect.
Je bent zelf als ouder altijd aanwezig tijdens de coaching en daarmee ook onderdeel van het coachingsproces. Je maakt je eigen aantekeningen zodat je thuis je kind volledig kan ondersteunen bij het inoefenen van de methodiek. Samen zet je het fundament goed neer. En loop je tegen weerstanden aan, dan word je daarin ondersteund door je Kernvisiecoach.
Wist je dat zelfs Kernvisiecoaches die hun eigen kind willen helpen met behulp van de methodiek vaak een collega inschakelen om hun eigen kind te coachen?
Omdat de Kernvisie methode een reactieve methodiek is, zullen we in onze begeleiding nooit lesstof aanbieden die een kind op school nog niet heeft gehad. Het kan zijn dat een kind één of twee jaar later opnieuw behoefte heeft aan wat extra ondersteuning. In dat geval kan je gewoon contact opnemen met de coach en nog een (of meer) coachingsessies afspreken, afhankelijk van wat nodig is. In de meeste gevallen is in het eerste traject het fundament dusdanig goed neergezet dat het kind daar zelf verder op kan bouwen en zijn extra coachingsessies niet nodig.
Geen Kernvisiecoach bij jou in de buurt? Ook dan is coaching mogelijk. De afgelopen coronaperiode heeft ons geleerd dat online coaching een prima alternatief is die niet onder doet voor live coaching. Je kan hiervoor terecht bij vrijwel alle gecertificeerde Kernvisiecoaches of bij een coach die verbonden is aan het hoofdkantoor.