“Volgens het DSM-5 (het algemeen gebruikte handboek voor de indeling van psychische aandoeningen), is ADD een subtype van ADHD, en wel het zogenoemde overwegend onoplettende type, gekenmerkt door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen.” Deze formulering suggereert dat ADD een psychische stoornis is, maar het is eigenlijk een andere manier van denken.
Lees verder ...
“Volgens de wetenschap is ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) een aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis. Een afwijking waarbij een sterk verlaagd vermogen aanwezig is om aandacht voldoende bij activiteiten te houden en er sprake is van impulsief gedrag en rusteloosheid.” Deze formulering suggereert dat ADHD een psychische stoornis is, maar het is eigenlijk een andere manier van denken.
Lees verder ...
Kernvisie methode is geen liefhebber van het woord beelddenken. Het woord beelddenken suggereert namelijk dat iemand uitsluitend in beelden zou denken. Dat is niet waar. De groep mensen waarover we spreken heeft een voorkeur om meer visueel (in beelden) én kinesthetisch (gevoelsmatig) te denken. Dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien, maar is wel de grote vertroebelaar.
Lees verder ...
Veel kinderen hebben te maken met concentratieproblemen. Wellicht moeten we dat even nuanceren, want wanneer je een hele dag dingen moet doen, die je eigenlijk niet boeiend vindt, dan is het logisch dat je daar je aandacht bij verliest. Dat neemt niet weg dat we kinderen (op school maar ook in een andere omgeving) toch moeten vragen bepaalde taken uit te voeren, of ze het nou leuk vinden of niet.
Lees verder ...
Kinderen die vastlopen op school krijgen nogal eens een intelligentietest te maken. In veel gevallen komt er dan uit dat er een serieus verschil is in de verbale en performale intelligentie. Dit noemt men een disharmonisch profiel of een grote verbaal/performaal kloof.
Lees verder ...
“Dyscalculie is het onvermogen om te kunnen rekenen. Het gaat om ernstige en hardnekkige problemen met het leren en vlot en accuraat oproepen en toepassen van reken- en wiskundekennis. Er bestaat geen eenduidigheid in de manier waarop dyscalculie zich laat zien.”
Lees verder ...
Volgens de wetenschap binnen het onderwijs is dyslexie een leerstoornis. Er gaat iets mis in het hoofd, waardoor het lezen, spelling en het schrijven bemoeilijkt wordt.
Lees verder ...
“Faalangst is een omstandigheid waarin een kind stopt met het ondernemen van een actie omdat het bang is om fouten te maken.”
Lees verder ...
Hoogbegaafdheid is eigenlijk net zo lastig als minderbegaafdheid. Hoewel hoogbegaafdheid vriendelijker klinkt, kan dit een behoorlijke last voor kinderen zijn.
Lees verder ...
Op school probeert men door middel van herhaling kinderen te laten automatiseren. Het idee daarachter is, dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt, het vanzelf in je lange termijngeheugen terechtkomt. Maar bij veel kinderen met leerproblemen wordt dit automatiseringsproces door gedachtestromen en associaties verstoord.
Lees verder ...
Kinderen die vastlopen op school krijgen vaak een intelligentietest te maken. Soms komt daar uit dat een kind een trage verwerkingssnelheid heeft.
Lees verder ...
De Kernvisiecoach is een kindercoach. Een coach die kinderen in staat stelt om talenten, die al aanwezig zijn, zo naar boven te halen, dat het kind ze in kan zetten. Hierdoor gaan kinderen dingen presteren, waarvan ze eerder dachten dat ze het niet konden.
Lees verder ...