Met dank aan Anna, die mij mailde en onder mijn aandacht bracht dat wij zo vaak het woord leerproblemen gebruiken. Of dat niet anders kon.
Eens even kijken. Het woord ‘leerproblemen’ suggereert dat iemand niet voldoende in staat is om informatie tot zich te nemen en zo te verwerken dat het nieuwe kennis oplevert, maar eigenlijk bedoelen we ermee dat het op school niet zo lekker lukt.
De oorzaak ervan kan zeer divers zijn, maar in het geval van onze cliënten hebben we het over het feit dat iemand ánders leert en daardoor niet voldoende aansluit op de wijze waarop de lesstof door school wordt aangereikt. Hun leerstijl (en dat is niet alleen hoe je leert, maar je totale manier van denken en doen) past niet bij de manier waarop aan hen lesgegeven wordt.
Deze kinderen (en volwassenen trouwens ook) moeten altijd kleine omweggetjes maken om tot de oplossing te komen. In dat omweggetje kan je ook fouten maken waardoor de informatie niet de kans krijgt om goed binnen te komen, laat staan te automatiseren.
“Het idee dat wanneer je anders leert of een geringe opleiding hebt gevolgd, het moeilijk is om een goede baan te vinden is achterhaald”, zei Anna. “Er zijn zat mensen die mét diploma op zak toch gekozen hebben voor een baan waarvoor dat diploma niet nodig is. Die kiezen voor minder werkdruk en verplichtingen of juist gaan voor meer vrijheid.” En daar heeft ze een punt, maar wel een punt waar (te) weinig aandacht voor is.
... dit artikel lees je helemaal op Leertalent.nl.