Kernvisiemethode module 1: Didactisch

Tijdens deze module leer je gebruik te maken van de Kernvisie methode. Je breidt je competentiegebied uit en leert hoe je het specifieke leerprobleem van kinderen doelgericht kunt aanpakken. Je leert hoe je rechtsgeoriënteerde kinderen kunt coachen door gebruik te maken van hun talent, namelijk het visuele denken. Feitelijk leer je dus hoe je kinderen begeleidt om van het bestaande leerprobleem een nieuwe leerstrategie te maken. Eentje die wél voor hen werkt!

De Kernvisie methode biedt oplossingen voor de volgende onderdelen:

  • De juiste beleving en kennis van de letters van het alfabet wat direct gevolgen heeft voor het lezen en schrijven.
  • Woordbeelden vastleggen in het langetermijngeheugen.
  • De tweetekenklanken (au, ou, ei, ij, etc.) Je zorgt ervoor dat deze niet meer worden omgedraaid en dat de leerling weet wanneer hij/zij au of ou (ij of ei, etc.) moet gebruiken.
  • Open en gesloten klankgroepen, de lange- en korte klank regel. Leg leerlingen in twintig minuten uit hoe het werkt en hij/zij het kan uitvoeren.
  • Woordcategorie reus en reuzen, lief en lieve.
  • Woorden die eindigen op –cht en op –g.
  • Werkwoordvervoeging tegenwoordige tijd. Geen stam+t of schematisch leren, maar van probleem naar oplossing.
  • Werkwoordvervoeging verleden tijd. Geen stam+de(n)/te(n) of schematisch leren, maar van probleem direct naar oplossing.
  • Werkwoordvervoeging voltooid deelwoord. ’t Sexy fokschaap overboord en van probleem naar oplossing.
  • Vreemde talen aanleren. Stoppen met stampen maar een koppeling leggen tussen gevoel en woordbeeld.
  • Het omdraaien van getallen corrigeren.
  • Basisautomatisering corrigeren bij de sommetjes met uitkomst tussen 1-20.
  • Rekenvaardigheid ontwikkelen. Leer leerlingen in een uur optellen en aftrekken.
  • Basisautomatisering tafels niet door stampen maar door gevoelsbeleving op de sommen. In 10 minuten een tafel door elkaar op kunnen zeggen.
  • Rekenvaardigheid ontwikkelen door correcte toepassing van basistechnieken.
  • Hoofdrekenen en strategieën om tot oplossingen te komen.
  • Speciale aanpak redactiesommen. Iedereen kan het leren, jij helpt het brein een handje.
  • Speciale aanpak spellende lezers.
  • Speciale aanpak radende lezers.
  • Speciale aanpak racende lezers.
  • Begrijpend lezen. Een eigen strategie om het resultaat substantieel te verbeteren.
  • Topografie: Aangepaste strategie om makkelijk plaatsen aan te wijzen en plaatsnamen te onthouden.
  • Leren van grote teksten door de tekst in beeld te brengen plus een strategie om direct op school toe te passen.
  • Klokkijken analoog en digitaal. Mind-set rondom tijd veranderen.

Daarnaast stelt de opleiding Kernvisie methode je in staat om:

  • Een karaktervergelijking te maken tussen links- en rechtsgeoriënteerde leerlingen
  • Voor je zelf te bepalen hoe jij denkt en doet
  • Inzicht te krijgen waarom een leerprobleem ontstaat.
  • Inzicht te krijgen in hoe het werkt in onze hersenen.
  • Eigenschappen te herkennen die horen bij de verschillende manieren van denken.
  • Bij je leerlingen te ontdekken welke leerstijl ze hebben.
  • Te signaleren welke belemmeringen leerlingen hebben en hoe je ze aanpakt.

Alle onderdelen worden theoretisch aangeboden en daarna praktisch toegepast d.m.v. onderlinge oefeningen.