Terugkomdag: Eigenaarschap en verantwoordelijkheid vergroten (T251213)
Eigenaarschap en verantwoordelijkheid vergroten, dé sleutel naar het succesvol coachen van kinderen?
Deze terugkomdag wordt gegeven door Irene Westeneng, kinder- en Kernvisiecoach, intern begeleider en auteur van Pakkend Passend Onderwijs.
Heb je het wel eens meegemaakt dat je tijdens een coachingssessie dacht dat jij voortdurend aan het werk was in plaats van je cliënt? Heb je wel eens een cliënt gehad waarbij de noodzaak om te werken aan zijn/ haar hulpvraag meer bij zijn ouder lag dan bij jouw cliënt? En wat te denken van die cliënt die er eigenlijk helemaal niet wil zijn omdat hij denkt dat het toch allemaal wel niet zal werken? Geregeld ervaar je dan een sociaal-emotioneel blokkade. Wat is dan de kip of het ei? Kan je didactisch gezien verder als er sociaal emotioneel hulpvragen zijn?
Dit heeft te maken met het ervaren of niet ervaren van eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Herken je de volgende uitspraken?- ‘Ik kan het toch nooit.’
- ‘Waarom zou dit wél werken, al het andere heeft ook nooit gewerkt!’
- ‘Op school snapte ik het niet, dus hier ook niet.’
De meeste van de cliënten die wij als Kernvisiecoaches in onze praktijk krijgen hebben veelvuldig falen ervaren. Zij hebben het niet opgepakt op de manier zoals het op school werd aangeboden. Hierdoor zijn belemmerende gedachten ontstaan.
Hoe zet je deze negatieve gevoelens en gedachten om in productief gedrag? Je kan je cliënt wijzen op zijn verantwoordelijkheid, maar hoe verander je daadwerkelijk zijn houding? Je kan je cliënt zeggen dat coachen zo geen zin heeft. Werkt dit?
Uit ervaring heeft Irene gemerkt dat er een andere, zeer effectieve en direct doeltreffende, manier is. Als kindercoach gebruikt ze naast de Kernvisie methode onder andere het gedachtegoed van Stephen R. Covey en zijn zoon Sean Covey. Dit sluit naadloos aan bij de Kernvisie methode waarbij er welkome in-/ aanvullingen zijn met betrekking tot het vergroten van onder andere eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij de cliënt. Deze zorgen namelijk voor een groot gedeelte voor het wel of niet slagen van jouw coaching sessies. Ook geeft het de ouder, die aanwezig is bij de coachingssessie, inzichten hoe hij/ zij op een effectieve manier om kan gaan met het aangeleerd belemmerend denken van zijn/ haar kind. De ouder speelt hierbij net als bij de Kernvisie methode namelijk ook een grote rol. Als de ouder zijn/ haar aanpak niet verandert, houdt hij namelijk het gedrag van zijn kind mede instant.
Tijdens deze terugkomdag geeft Irene je inzichten, tools en tips om sociaal-emotionele belemmeringen om te zetten in intrinsieke positieve en bekrachtigende overtuigingen waardoor er meer resultaat behaald wordt uit jouw coaching.
Tijdens deze terugkomdag leer je gebruik te maken van goede gewoontes, de cirkel van invloeden en het leren tekenen van oorzaak en gevolg in jouw coachingssessies.
Krijg onder andere antwoord op de volgende vragen:- Wat zijn goede gewoontes, waarom zijn deze zo belangrijk en hoe leer ik kinderen deze inzetten?
- Hoe kan een boom en zijn wortels mij helpen bij het coachen?
- Hoe wordt mijn cliënt de baas over zijn gewoontes, zijn leven en zijn hulpvragen? Waarom is dit zo belangrijk?
- Wat heeft mijn cliënt aan woorden als pro-actief en synergie?
- Hoe kan mijn cliënt groeien van zon en van regen?
Met behulp van praktische voorbeelden uit de praktijk en door zelf te oefenen ga je aan het eind van deze terugkomdag naar huis met een goed gevulde gereedschapskoffer om zo je cliënten nog beter te kunnen begeleiden bij het zelf wéér eigenaar worden, zijn en blijven van hun leerproces.
Wim Bouman over deze terugkomdag
“Hoe vaak komen we niet cliënten tegen die niet echt mee willen, die ontwijkgedrag vertonen en weerstand bieden? Je hebt dan de neiging om extra goed je best te doen het kind te overtuigen van het nu van de Kernvisie methode.
In deze inspirerende workshop krijg je handvatten aangereikt om kinderen te laten zien dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt en dat zij zelf eigenaar zijn van hun ‘problemen’. Dat er veel mensen om hun heen staan die willen helpen, maar dat zij zelf verantwoordelijkheid dragen om er iets aan te doen.
Via prachtige metaforen krijgen kinderen inzicht in hun eigen verantwoordelijkheid en wanneer zij dat toe gaan passen, gaan ze zich veel beter voelen. Een boom groeit niet alleen van zon, maar ook van storm en regen.”
Verhoog de effectiviteit van je begeleiding!